Vánočních dárků letos nakoupíme míň. Zato více on-line

Jak zjistil průzkum zadaný společností Fair Credit, pandemie koronaviru letos výrazně ovlivní způsob, jakým Češi pořizují vánoční dárky a další související zboží.

Téměř tři čtvrtiny plánují on-line nákupy

Statistiky potvrzují to, co asi většina z nás na základě letošního hromadného „úprku“ před covid-19 do online prostředí tuší. Sedm z deseti oslovených v průzkumu platformy Instant Research, který zadala společnost Fair Credit, tedy téměř 70 procent, potvrdilo, že letos bude nakupovat vánoční dárky prostřednictvím e-shopů víc než v předchozích letech. Až do loňského roku přitom překvapení pod stromek tímto způsobem pořizovali pouze čtyři lidé z deseti, tedy necelých 40 procent.  O výsledcích provedeného průzkumu informoval i portál i EuroZprávy.cz

„V on-line prostředí se odehrává stále více našich každodenních činností, od nákupů přes vzájemnou komunikaci až po řešení finančních záležitostí, jako jsou platby nebo úvěry. Stejně tak jednoduše a rychle, jako dnes dokážeme nakoupit vánoční dárky na e-shopu, za ně můžeme zaplatit, případně si na zboží on-line půjčit, pokud to dává smysl a jedná se například o nezbytné zařízení do domácnosti,“ uvedl k tomu Tomáš Konvička, jednatel společnosti Fair Credit.

Polovina chce utratit maximálně 5 tisíc

Respondenti zároveň potvrdili, že letos budou jejich vánoční výdaje nižší než v minulosti. Zatímco vloni podle Tomáše Konvičky rekordní čísla předvánočních nákupů ukázala, že průměrný Čech utratil přes 10 tisíc korun, letos plánuje největší část oslovených, téměř polovina, vydat maximálně 5 tisíc. Dalších 33 procent se chce vejít do 10 tisíc korun a přibližně 18 procent chystá výdaje nad 10 tisíc. Ovšem 3 procenta Čechů tento problém neřeší, protože buď na dárky a Vánoce nemá peníze nebo je neslaví.

Tomáš Konvička to hodnotí pozitivně. „Z našeho dotazování vyplývá, že letos obecně panuje vůle k šetření a omezování se. Zdá se, že jsme si vědomi rizik, která by mohlo nezodpovědné chování a utrácení v této nejisté době přinést a obavy z dalšího vývoje nás drží zpátky,“ je přesvědčený Tomáš Konvička.

Kvůli omezením i finanční situaci

Průzkum také kromě jiného ukázal, že část lidí, něco přes 50 procent, utratí za Vánoce oproti loňskému roku méně kvůli omezením nákupů v kamenných obchodech. Přičemž určitě to bude omezení pro 16 procent. A dále že prakticky stejná část, tedy o něco více než polovina, své vánoční výdaje omezí kvůli dopadům koronavirové krize na jejich osobní finance. V tomto případě s omezeným vánočním rozpočtem určitě počítá 20 procent Čechů.

 

Průzkum

Průzkum se uskutečnil na konci října prostřednictvím online platformy Instant Research na reprezentativním vzorku 880 mužů a žen ve věku 18-65 let.

Další Finance a ekonomika