Abyste za slevu nemuseli platit

Leden obvykle bývá pro řadu lidí mimořádně oblíbeným obdobím, protože v tomto čase probíhají povánoční výprodeje. Doporučujeme vám ale, abyste byli mimořádně opatrní. Například podle České obchodní inspekce je totiž až každá druhá sleva problematická. Jak se útokům obchodníků na naše peněženky ubránit?

Potřebují uvolnit sklad

Čekáte-li na zvýhodněné povánoční ceny, měli byste se mít na pozoru. Může se totiž stát, že nebudou až tak výhodné, jako před Vánocemi. Češi přitom podle některých statistik v lednových výprodejích například v e-shopech obvykle utratí téměř stejnou sumu, kterou vydali už před svátky. Není výjimkou, že v tomto období narazíme na slevy až ve výši desítek procent. Jenže třeba Česká obchodní inspekce varuje, že takto vysoké slevy jsou spíše výjimkou a že každá druhá sleva je problematická.

„Realističtější je předpokládat, že skutečná povánoční sleva se bude pohybovat v průměru od pěti do dvaceti procent. Vyšší sleva v tomto pásmu, tj. ve výši 15 až 20 procent, se bude týkat spíše zboží, o které nebyl před Vánoci dostatečný zájem, takže se jej prodejce potřebuje zbavit, aby uvolnil sklad,“ řekl před pro portál Seznam Zprávy ekonom Lukáš Kovanda.

Proto jsme pro vás připravili několik tipů na to, jak triky obchodníků odhalit a neodnést si domů nepotřebný šunt.

Co vám doporučuje Fair Credit?

1) Promyslete si to předem 

Nejlepší je zvážit předem, co skutečně potřebujete, sepsat si nákupní seznam a toho se také držet. A rovněž si stanovit finanční limit, který nepřekročíte. Aby se vám nestalo, že přijdete domů s hromadou například výhodného oblečení a doplňků, které si ovšem na sebe vezmete jednou či dvakrát a pak je uložíte na dno skříně, a současně s vyluxovaným účtem či peněženkou. 

2) Najděte si dlouhodobý vývoj cen

Pokud prodejce láká na slevu šedesát a víc procent, je to hodně podezřelé. Vy si ovšem díky speciálním internetovým platformám můžete ověřit, jak se cena konkrétního produktu vyvíjela v průběhu uplynulých měsíců. Prodejci totiž rádi cenu přechodně navyšují těsně před svátky, aby ji pak hned po Štědrém dni mohli snížit a inzerovat „slevu“. Přitom jde často o běžnou cenu, která platila po většinu roku. Příkladem platformy, na které si můžete vývoj ceny ověřit, je například Hlídač Shopů.cz. A obecně pak internetové obchody pro srovnání cen. 

3) Čtěte i malá písmena

Už jste se s tím v obchodech nejspíš setkali: některé slevy platí pouze při nákupu zboží nad určitou částku, jiné zase jen při nákupu více kusů zboží. Může se také stát, že po vás prodejce bude chtít, abyste vlastnili členské kartičky, jinak vám slevu neposkytne apod. Problém je, že o podmínkách podobného typu prodejci často informují malým písmem, kterého si nemusíte všimnout. A u pokladny pak na vás čeká nepříjemné překvapení. S podmínkami slevových akcí je proto dobré seznámit se předem a přečíst je opravdu všechny.  

4) Připravte se na cílené nabídky

Ukazuje se, že internetoví obchodníci čím dál víc využívají osobní údaje a také data o našem pohybu na webu, aby na nás mohli co nejpřesněji zaměřit svůj marketing a ceny.  Vědí například, že něco kupujeme častěji, takže na nás mohou cílit nabídkou levnějšího zboží. Zároveň ale i cenu navyšovat, jestliže zjistili, že něco v poslední době často vyhledáváme.

Proto je podle ředitelky spotřebitelské organizace dTest Eduardy Hekšové dobré ověřit si cenu, přesněji otevřít si stránku s příslušným produktem a cenou, i v tzv. anonymním režimu, který najdete v nastavení svého internetového vyhledávače. 

A nezapomeňte ani na další důležitou věc: poskytnutí slevy neznamená, že obchodník může omezit vaše právo zboží reklamovat nebo ho v případě internetového nákupu do čtrnácti dnů vrátit bez udání důvodů. 

Přejeme vám, abyste nástrahy povánočních výprodejů zvládli a nedopadli jako doktor Zelí z povídky pánů Šimka a Grosmanna, který při vstupu do Zoo pronesl dnes už klasickou větu „nechci slevu zadarmo”. S přesvědčením, jak chytře to vymyslel.

Další Finance a ekonomika